کاهش کلسترول خوب وافزایش تری گلیسرید‌ها خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد

 7 اکتبر 2016- پایین بودن مقدار کلسترول HDL(کلسترول خوب) وبالا بودن مقدار تری گلیسرید‌ها می‌تواند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را درمعرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری کلیوی دیابت(نفروپاتی دیابتی یا DKD) قرار دهد. کلسترول HDLگاهی بعنوان کلسترول خوب نیز شناخته می‌شود زیرا بالا بودن مقدار آن با سلامت بیشتر در ارتباط است.

بیماری کلیوی ناشی از دیابت که به نفروپاتی دیابتی نیز معروف است یکی از عوارض شایع دراز مدت ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد. بیماری کلیوی در طول سالها ابتلا به دیابت ایجاد شده و وضعیت آن با گذشت زمان بدتر می‌شود. بیماری کلیوی در مراحل ابتدایی خود با هیچ نشانه ای همراه نمی‌باشد و چنانچه این بیماری ادامه یابد  علائمی مانند تنگی نفس، احتباس آب( تورم مچ پا) و سوء تغذیه در مراحل بعدی ظاهر خواهد شد.

با مداخلات صحیح و به موقع می‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمود به همین دلیل به افراد مبتلا به دیابت ارزیابی عملکرد کلیه ها بصورت سالانه توصیه می شود. در این مطالعه بیماران از نظر شروع بیماری کلیوی و مقدار کلسترول مورد بررسی قرار گرفتند.

 یافته‌های این تحقیق نشان داد خطر ظهور نشانه‌های اولیه‌ ی بیماری کلیوی(کاهش eGFR  یا آلبومینوری) در افرادیکه دارای مقدار تری گلیسریدی برابر با 1.7میلی مول در لیتر یا بیشتر بودند به میزان 35 درصد افزایش می‌یابد. این خطر برای افرادیکه مقدار کلسترول HDLآنها پایین است(زیر 1 میلی مول بر لیتر برای مردان و کمتر از 1.3میلی مول در لیتر برای زنان)  44 درصد افزایش می‌یابد.

 یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد افزایش تری گلیسرید و کاهش کلسترول HDLمی تواند نشانه‌ی افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی برای افراد مبتلا به دیابت درعرض چند سال باشد.

سوال کلیدی که با وجود این یافته‌ها مطرح می شود اینست که چه چیزی منجر به کاهش کلسترول HDLو افزایش تری گلیسرید در وهله‌ی اول می شود و چگونه می‌توان این وضعیت را بهبود داد. دانشمندان معتقدند بالا بودن تری گلیسرید و پایین بودن کلسترولHDLمعمولاً نشانه ای از سبک  زندگی ناسالم است و اخبار مثبت اینست که بیماران قطعاً می توانند این وضعیت را با رعایت یک برنامه ی غذایی کم کربوهیدرات و مشاوره‌ی غذایی تغییر دهند. این مطالعه بصورت آنلاین قبل از انتشار در مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/low-hdl-and-high-triglycerides-increase-risk-of-kidney-disease-91308711.html